Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 21 dec 2014, 21:53

Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 Ang små tankbåtar 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Inlägg Ang små tankbåtar
Hej, det fannas till salu för nåt år sedan ett par mindre öststatsbåtar på blocket tror jag, de var ca 25-30 meter långa, vet någon vart dom tog vägen, det var renoveringsbehov i maskin bl.a, låg i stockholms området.
tack på förhand
Hälsar

04 sep 2008, 08:30

Vet tyvärr inte något om ödet för dessa tankbåtar/ bunkerbåtar men om du söker något liknande så finns det en under arbetsbåtar på båtnet, vidare finns det ett par stycken bunkerbåtar på www.danships.dk och givetvis en på djurgårdsvarvet.
:lol:

04 sep 2008, 09:34
Användarvisningsbild

Hej Håkan, Jag tror du menar de här små lastbåtarna gjorda för flodtrafik som byggdes en massa av i ryssland på 80-talet tror jag. En av dom har en bekant till mej i karlstad. Olivia heter hon(båten alltså) och är i mkt bra skick efter flera år av renovering, änvänds som året runt bobåt ( är båt, 22 gånger 3,95 m ungefär). Det finns ett par i stockholm också. Kan nog fixa några bilder om intresse finns Arne

04 sep 2008, 12:29
Administratör
Användarvisningsbild

Jag tror också du tänker på de små ryska flodbåtarna av typ 16601 "Kizhi". Det var två här i stockholm som blev sålda för ett par år sedan. En frös, sjönk och höggs upp. Den andra är nog under ombyggnad någonstans. Sedan är en bobåt i hammarbyhamnen och en i beckholmssundet har jag för mig.

Bilagor:
Filkommentar: 16601
kizy_draw.jpg
kizy_draw.jpg [ 11.22 KiB | Visad 1299 gånger ]
04 sep 2008, 13:09
Profil WWW

två ligger i sthlm, en i danvikstullskanalen och en (xenia onatopp) på skeppsholmen. riktigt fina båtar, tyvärr är maskinerna i de flesta som kommit till sverige sönderfrusna efter transporten från ryssland.

04 sep 2008, 14:40
Användarvisningsbild

Den som finns i karlstad är nog en av de två som var till salu i stockholm.
Såvitt jag kan förstå så byggdes dessa båtar med hjälp av stöd från sovjetstaten för att sysselsätta varven men så kom sovjets "fall" och de som var färdigbyggda låg utan tillsyn i flera år i finskaviken och de flesta frös sönder i maskiner o värmesystem mm. Jag ringde på en annons i slutet på 80-talet och fick en ritning på fartygen. Säljaren hade för avsikt att köpa ett antal i ryssland och bogsera till sverige för försäljning. Om det var han som tog hem båtarna eller hur det gick till vet jag inte.
Provkörde den som finns i karlstad förra året o det är en ganska lagom fritidsbåt tycker jag fast man ska nog kolla sjörapporten extra noga innan man drar iväg :?

04 sep 2008, 15:32
Användarvisningsbild

Tack för info, mycket bra, skulle ha köpt en tidigare, men nu är det försent, för jag har ju en arbetsbåt redan.
Skulle ha varit en uppkörnings ramp på den så man kunde lastat fordon av olika slag.
Tack

05 sep 2008, 07:07
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 7 inlägg ]