Aktuellt datum och tid: tor sep 09, 2010 3:00 am

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Behörighet 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Inlägg Behörighet
Nu har Sjöfartsverket rensat ut en del livsfarliga sjöfolk, min behörighet gick ut i januari
men dom kunde inte hindra mig från att köra båtar under 20 brutto.
I den här lådan var jag ut och körde 43 glada damer i förrgår.
Märkliga regler inom sjöfarten, för att behålla behörigheten krävs minst 12 månaders sjötid
inom en 5 års period, jag stöp på 3 månader.
Ni som närmar er pensionsåldern och vill behålla brevet, erbjud era tjänster inom närsjöfarten och be om mönstring även om ni inte gör en enda arbetsdag.( kan kosta en slant) men det är det värt. För mig kändes det som att bli av med körkortet.

Bilagor:
Bengt130.jpg
Bengt130.jpg [ 103.3 KiB | Visad 867 gånger ]

Senast redigerad av Janne Duczynski fre jun 04, 2010 11:25 pm, redigerad totalt 1 gång.
fre jun 04, 2010 10:43 pm
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Behörighet
Apropå skenanställning så var jag var delägare en gång till ett mindre företag för några år sedan och vi behövde anställa extra personal för en del enklare sysslor.
Det har ju alltid vimlat av underliga konstruktioner från korkade politiker som genom AMS och Arbetsförmedlingen försökt fixa ungdomsarbetslösheten ,just då fanns ett erbjudande om en sk tusenkrona, dvs man kunde få en svårplacerad person om man sysselsatte denne i arbete för 1000 kr i månaden som skulle betalas till Arbetsförmedlingen. den anställde fick då sin fulla lön från arbetsförmedlingen.
Vi ansökte därför om en sådan tusenkrona , killen dök aldrig upp på första dagen men han ringde på eftermiddagen och gick direkt i förhandlingsläge.
Hans förslag var att han betalade oss 1000 kronor i månaden och att vi betalade i vår tur arbetsförmedlingen samma summa, fördelarna för oss var att vi skulle slippa se honom för han skulle jobba svart i tunneln på Hallandsåsen.
Jag blev lite förvånad i början och tyckte nog innerst inne att det verkade vara en driftig kille.
Ialla fall så förklarade jag för honom att det inte låg några direkta fördelar för mig och föreslog att han skulle betala mig 2000 kr i månaden så tjänade åtminstone jag 1000 kr.
Det blev alldeles tyst i telefon, till slut sa han: Men va fan du är ju kriminell!!!!

Därför tror jag att den som vill behålla behörigheten kan ganska lätt få mönstra övertalig i rullan på nån båt mot att betala några hundringar i månaden.

fre jun 04, 2010 11:23 pm
Profil Skicka e-post

Janne. Detta har alltid satts i system i "den mindre sjöfarten". Fast det har mest varit släktingar, folk på kontoret eller liknande som man har behövt uppehålla behörigheterna för. Oftast betalar dessa tillbaka genom att vi behov låna ut sjöfartsboken när rederiet har tillfälliga personalproblem. En typisk "win-win" situation alltså. Och detta har förekommit så länge jag kan minnas.

Men - det finns en fara. En Skärhamnare råkade en dag ut för oanmäld inspektion i Hamburg. Och "Wasserschutzpolizei" bad att få se på behörigheterna. Vilket han fick. Sedan kom torpeden - han ville se karlarna också. Varvid skepparen sade att flera var i land i staden och handlade.
Då säger inspektörerna att - "Well, vi har gott om tid" så om de bara får lite kaffe så skall de vänta tills karlarna kommer tillbaka ombord".

Ridå .... Två man fanns inte ombord. De var hemma i Skärhamn på sina "vanliga jobb". Detta var för 20 år sedan så den gången kom man nog undan med lite böter. Men den som avslöjas med något sådant i dag har nog "skitit i fläkten". Det tar helt enkelt hus i h*****e. Så viljan till att småfiffla med såndant här är nog mindre numera. Men som sagt - jag vet flera konkreta fall där man gör så än i dag.

sön jun 06, 2010 12:47 pm
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Ja ja jag vet, jag är bara tjurig och känner mig kränkt, efter 43 år i Handelsflottan varav 25 som Skeppare är man inte
värd ett skit.
Jag kan historierna om Bohuslänningarna, där man införde begreppet minibesättning långt innan ordet fanns i var mans mun.

Historien om OT:s lilla tankbåt som kom hem efter 18 månader på karibien, Personalchef F kom ombord och meddelade att alla skulle få avlösning utom Chiefen som han inte hittat lämplig ersättare för. Chiefen blev vansinnig och hotade att gå iland, då sa F att det kanske skulle lösa sig med Skärhamnssmeden men eftersom han inte hade papper fick Chiefen lämna sina papper ombord.
Efter 2 veckor ringde Herr F hem till Chiefen och sa att smeden var värdelös och båten låg för fäfot i Hamburg, "du får åka ner direkt och få igång båten"
Aldrig i helvete!!! sa Chiefen, då spelade Herr F ut trumfkortet " åker du inte så sätter jag fast dig för rymning"....

Senast redigerad av Janne Duczynski tis jun 08, 2010 5:38 am, redigerad totalt 1 gång.

sön jun 06, 2010 4:31 pm
Profil Skicka e-post

Hej Janne
Ja du har ju kört större lådor än denna, men hoppas damerna var trevliga. Kanske inte rätt ålder för att vara hjälpsystrar men ibland får man ta vad som finns.
Har ju samma beörighetsproblem, men man kan ju polenuppgradera sig som på den gamla goda tiden. :D

Ha det :roll:

tis jun 08, 2010 12:27 am
Profil Skicka e-post

Ni som har dessa behörighetsproblem kan väl be någon av ortens fiskare att mönstra er på båten några månader
så borde det lösa sig.Huvudsaken är att båten har över 350 Hk för att få räknas.
Annars kan ni ju mönstra på någon av skärgårdsfärjorna.På dessa räknas ju sjötiden dubbelt efter ngt konstigt
regelverk.2 veckor ombord ger ju en sjötid på 4 veckor.Sommaren är ju lång ännu så ni hinner

sön jul 11, 2010 12:46 pm
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ]